Inspiratie

30 april 2018 - Xian, China

Voor de blog van vandaag vragen wij ons af hoe het met al die blokken flats moet gaan in de toekomst, we zien overal afgebroken woonwijken maar daar woonden op zich ongeveer 100 mensen. De massale bouwprojecten die wij onderweg van Beijing naar Xian zien kunnen zoveel mensen voorzien van een woning dat wij even niet  weten waar al deze mensen vandaan moeten komen.We weten dat de bevolking in China groeit met honderduizenden per dag, maar toch.

Onze treinreis naar Xian begon vanochtend al vroeg, je slaapt er toch een beetje op als je er vroeg, 6 uur, uit moet en vooral niet helemaal weet wat je moet verwachten. De vriendelijke man van het hutong hotel zei dat we ons goed moesten voorbereiden, want het wordt druk. Alles zat mee en we waren lekker op tijd om op het station om nog even te ontbijten terwijl we in de mensenmassa aan het wachten waren. Een groep militairen stond in het middenpad keurig in de houding, bepakt met rugzak, deken en wasteil, totdat het ontbijt voor ze eraan kwam. Op de plaats rust en eten allemaal. Dat gaat met een enorme precisie.

Ik verwonder mij hoe alles zo vooruit is gegaan, van de totale chaos, trekpartijen en vechten om een plaats te bemachtigen op het perron en in de trein lijkt het nu, 10 jaar later, wel een luchthaven. Borden, aanwijzingen, roltrappen en schone treinen. In de trein loopt een mevrouw die Hans en ik "chef koffertjes" noemen. Na iedere stop komt zij de koffers rechtzetten, eventuele touwtjes nog even vastbinden en hier en daar een passagier terecht wijzen. Met ons weet ze nog niet zo veel raad en ze loopt rustig door. Als we straks in Xian arriveren dan hebben we onze eerste " rustdag" erop zitten, we realiseerden ons ook dat we nóg twee zondagen in China zijn.

De trein gaat met een vaart van 300 km per uur( Hans heeft zitten azen om het bewijs ook echt in ons blog te krijgen) en we zien de temperatuur gedurende de reis ook stijgen het was net 35 graden. We gaan langzaam met de trein het berggebied van midden China in.

Ook Xian heeft een metro netwerk en we waren binnen no time in het Shuyuan youth hostel, een nachtje nostalgie voor mij. Toen ik 10 jaar geleden in Zhen'an werkte ging ik hier soms in het weekend naar toe, lekker even weer onder de " westerlingen". Het was nog net zo, dus behoorlijk vervallen en niets aan onderhoud gedaan. Wat een bende. Memories en super om dit te mogen delen! Toch wel veel leuker om dit samen te doen. Morgenochtend vroeg weer op weg, dan met de lokale trein.

Vandaag op de valreep toch even nog naar buiten de Moslim markt op geweest samen met wijwetenniethoeveel chinezen die allemaal de straat op zijn voor de komende Nationale 1 mei viering. We hebben weer dumplings gegeten maar dan soep stijl. ( bij mijn destijds favoriete eettentje) Ik vind het heerlijk om onze avonturen op te schrijven en Hans is weer verantwoordelijk voor de plaatjes bij onze avonturen.

Lekker stel...