Het is geen stress, het is gezonde reisspanning......

27 april 2018 - Beijing, China

Dat was het motto op woensdagavond toen we gingen pakken, met als resultaat dat er woensdag avond twee rugzakken klaar voor vertrek waren en wij ook. We hebben overal aan gedacht; van tie raps tot duct tape en lekker ook een paar zakjes Earl Grey thee, na een aantal dagen groene thee is dat gewoon lekker. Hans heeft zich op de valreep nog even ingelezen op het gebied van drones, tja die komen net als de panda's uit China dus een goede voorbereiding is het halve werk!

Donderdag naar Schiphol gebracht door Wim, dus ruim voor tijd aanwezig. Vanwege de voorspelde drukte waren we op lange rijen mensen ingesteld, maar het bleek gelukkig allemaal mee te vallen en zo zaten we een goed uurtje later als echt "ANWB stel " een krentenbolletje en eierkoek te eten, met de woorden.... dat krijgen we voorlopig in China niet.

Heerlijke vlucht met ruimte voor de benen van Hans en 9,5 uur later waren we in Beijing!

Alhoewel wij van mening waren dat het avontuur daar bij die gate in Schiphol begon, hebben we vandaag alleen maar gelachen. Gaan we voor avontuur en nemen we de bus of gaan we met de taxi in de file staan?

We hebben het allemaal gedaan vandaag, namen de bus, daarna de metro, overstappen (zonder roltrap) en de volgende metrolijn weer in tijdens spitsuur van 16 miljoen Chinezen die naar hun werk en school gaan....

Dan zou het na de laatste metro nog een kleine 5 minuten lopen zijn, als daar niet een aardige mevrouw in een gemotoriseerde riksja ons wel even naar ons hotel zou brengen. Die dingen zijn gebouwd om Chinese mensen van a  naar b te vervoeren en niet echt twee buitenlanders met rugzakken en een extra tasje....

De vriendelijke vrouw jullie raden het al, had eigenlijk geen flauw idee waar zij ons voor €1,95 naar toe moest brengen, maar ook zij heeft een leuk verhaal vanavond aan tafel. Uiteindelijk zijn we ergens afgezet ( voor € 1,95) en hebben we nog een behoorlijk eind gelopen. We hebben het gevonden en het is een heerlijk hotelletje met een multifunctionele badkamer, je kan zittend op het toilet douchen, dan heb je eigenlijk de meeste ruimte.... En even afspreken wie waar gaat zitten, maar de mensen bij de receptie zijn geweldig.

Na een korte powernap waren we al snel op weg en vonden we uit dat we 5 min van het metro station van vanmorgen vandaan zitten. Typisch gevalletje van drie keer links is rechts. We zitten op loopafstand van het Tiamenplein en het verboden paleis af dus die hebben we ook nog bekeken.

Uitgehongerd dat wij waren hebben we een lichte snack besteld, het zag er niet zo uit als voor een hele familie bedoeld, dus een bord rijst, wat lekkere aubergine, beetje tofu en voor Hans een bordje Peking eend....... Nou de foto's zeggen genoeg, wat zullen ze om ons gelachen hebben. Maar mij krijgen ze niet gek, dus we hebben alles na de maaltijd in laten pakken en ik heb bij ons in de steeg op een deur geklopt en gevraagd of ze al gegeten hadden. Alleen die gezichten van de mensen al, wij weten dat dat goed terecht gekomen is!

Wat een avontuur en we hebben nog 15 dagen!