Zen

6 mei 2018 - Pingyao, China

Het is zondag, 12 uur, we zitten in de trein onderweg naar Pingyao. Eerste klas, Hans kan voor het eerst deze vakantie zijn benen op een behoorlijke manier kwijt. We hebben brede stoelen, ze zijn schoon, en we hebben een stopcontact bij onze stoel. Er zal waarschijnlijk free Wifi zijn, maar daar kom ik niet uit. Te veel Chinese tekens.

We hebben nu al besloten dat dit de nummer één op de vervoerslijst wordt.

Hans is lekker aan het lezen, ik hoop nog wat kids op de foto te zetten. Hans heeft ondertussen de Chinese kassen vastgelegd, hele uitgestrekte velden vol met "plastic" kassen. De verscheidenheid aan landschappen die aan ons voorbij trekken, het is ongelooflijk. Het ene moment zitten we in de bergen met wat wij denken rijst velden het andere moment weer tussen de kassen. Ik kan nu begrijpen dat veel boeren rondtrekkende boeren zijn, ze zullen hoogstwaarschijnlijk van de ene oogst en zaai periode naar de volgende trekken. Hun kinderen achterlatend in een stad waar een school is.

Het ritje met de trein was geslaagd, het hasselen met de taxi gaat Hans goed af, hij bromt twee keer, noemt een prijs, kijkt de taxi chauffeur aan die verder "okay, okay " zegt en we hebben een taxi. De man kan waarschijnlijk vanavond met zijn hele familie uit eten voor het geld, maar goed. We hebben ons niet in de maling laten nemen. ( denken we...)

Ons hotel is een courtyard hotel, Het Harmony hotel in Pingyao, de stad van de film "raising the red lantern". Ook de stad die nog helemaal ommuurd ligt uit de Han dynastie. Hier begonnen de eerste banken zich te vestigen ten tijde van de zijde route.

We zitten - zie foto's- in een oud Chinees hotelletje en hebben een upgrade genomen van de kamer. Het gaat nog een hele bedoeling worden in de badkamer, maar het heeft ook wel weer wat. Straks in Beijing hebben we een 5 sterren hotel en kijken we waarschijnlijk nostalgisch terug op onze diverse (bad)kamers deze reis.

Het is hier ongelooflijk rustig, auto's mogen de stad niet in en overal rijdt iedereen elektrisch. De komende twee dagen gaan we lekker de stad verkennen en doen wat de lokale mensen doen, wandelen van oost naar west en van noord naar zuid. We zijn benieuwd wat we allemaal gaan tegenkomen, genoeg foto materiaal denken we zomaar!

Nu op zoek naar iets te eten, we hebben al gezien dat geen probleem gaat worden, je kan hier overal aanschuiven. In het restaurant naast ons hebben ze beef, cake en soup, en rape with mushroom. ( ja het staat er echt!) wij vermoeden en hopen maar dat ze de w vergeten zijn en een wrap bedoelen. #mehungrytoo!

1. Hetty:
    7 mei 2018
    Wat een ervaringen, wat een verhalen!
    Geweldig om het mee te mogen lezen!
    Geniet nog verder jullie!