Het oude Pingyao

8 mei 2018 - Pingyao, China

Ongelooflijk waren wij gister in de hoofd straten gebleven van het oude Pingyao, vandaag hebben we een toegangskaart gekocht om binnen in de oude binnenstad te kijken. Het oude Pingyao staat op de wereld erfgoed lijst van Unesco ( net als de van Nelle Fabriek in Rotterdam). Hierdoor zijn er heel veel oude huizen en binnenplaatsen bewaard gebleven.

Achter de gesloten ingangen van de goed bewaarde huizen en courtyards heeft zich het leven van vroeger afgespeeld, daar is nu nog erg veel van te zien. We hebben de eerste bank van Pingyao gezien en zijn daarna bij een ander gedeelte terecht gekomen in de ondergrondse gangen van een bank. Daar vond het geldtransport plaats en de opslag van het goud en zilver. We zijn bij de Confusius tempel binnengelopen en de rust en stilte die daar over je heen komt is niet te beschrijven.

De binnenstad is afgesloten voor verkeer, alleen de blauwe electrische karren waar je soort van stap op stap af kan doen doen het hier goed. Je hoort ze niet aankomen en op iedere hoek wacht er wel een om je van de ene attractie naar de andere te vervoeren.

Waren we gister al onder de indruk van dit plaatsje, vandaag was een fantastische belevenis.

We hebben weer heel veel gezien vandaag, mooie foto's gemaakt en de andere helft die we niet gezien hebben, ach we kunnen maar een klein gedeelte van de indrukken verwerken. Dus zitten we nu lekker op ons bankje voor de kamer en beseffen we dat we het wel heel heel erg goed hebben. En daar zijn we dan weer heel blij om. Morgen gaan we voor de laatste keer een dag reizen en gaan we onderweg naar Beijing met de snelle trein.

Daar gaan we nog een paar dagen de stad bezienswaardigheden en de muur bekijken, het zal en groot contrast zijn met waar we nu zitten, maar dat zal ook wel weer zijn charmes hebben. Het einde van deze vakantie sluipt ook langzamerhand dichterbij...

1. Jelle:
    9 mei 2018
    Mooie foto’s. Veel plezier op de laatste dagen.