Thee

12 mei 2018 - Beijing, China

Gister hadden we twee bezienswaardigheden nog uitgekozen; Tea street en nog wat rondwandelen. Tea Street was volgens een website ongeveer 11 minuten lopen vanaf een bepaald metro station. Nou dat was het niet en sterker nog we kwamen langs een metro station aan het begin (of einde) van thee straat. Lekker hadden wij wel al een half uur gelopen en rondgevraagd.

Maar het was wel meer dan ik had durven dromen, aan beide zijden van de straat allemaal thee zaakjes waar je thee kon proeven, een hele ceremonie en dat hebben we ook meegemaakt. Je kiest een thee uit, het water wordt gekookt, opgegoten, ondertussen worden de kopjes verhit met gekookt water, en er wordt wat heen en weer gehusseld met thee, water en blaadjes. Hans zat erbij en keek ernaar en maakte de foto's.

Het kleine beetje Chinees wat we spreken helpt best wel om het ijs te breken en van toerist naar een beetje minder toerist te zijn. Dat merken we overal. Na nog een paar zaken in en uit kwamen we per ongeluk( ik moest nodig na die thee) in een immens groot warenhuis aan. Verbazing en open mond dit keer, het was echt een Groothandelsgebouw maar dan voor thee, overal dezelfde ceremonie tafels en je kon ook alles kopen voor de doe het zelf thee ceremoniemeesters van de thee. We hebben rondgelopen en konden onze ogen niet geloven. Thee tabletten, thee van bloemen gewoon gigantische chrysanten die ze in een pot doen en er thee van trekken groene thee, zwarte thee en dat vier etages vol. Over twee weken is er hier in Beijing de grote thee expo, het was duidelijk dat iedereen zich hier voor aan het voorbereiden was.

Hans was benieuwd naar het Hard Rock café hier in Beijing, dat wilden we ook nog even bezoeken, maar het blijkt dat dat al een paar jaar dicht is helaas.

Ja en wat ga je dan doen op zo'n laatste middag, toch nog een beetje rondslenteren en een beetje rondhangen en we spelen samen Majong op de IPad ( tot onze levens van het spelletje weer op zijn).

In de middag zijn we naar de straat gegaan die erom bekend staat dat de grote meesters van het calligraferen hier hun business hebben. We hebben gemerkt dat het hier wel zo is dat als je sanitair, schoenen, boeken, of wat dan ook nodig hebt, de zaken zich in één straat concentreren.

Deze keer dus calligrafeer allée. Erg mooi en veel artiesten hebben ook hun kunstwerken hangen. We zijn het er wel over eens dat we het werk van de man van Vicky uit Zhen' an gaan inlijsten. Lin had de foto's gezien en zei dat het echte kunst was wat hij gemaakt had. Nou om trots op te zijn.

En nu is het zover, de rugzakken zijn gepakt, we hebben allebei weer alles in de rugzak gekregen, de cadeaus zijn ingepakt en de laatste schone kleren liggen klaar voor de terugreis. We hebben onze metrokaartjes nog even opgetopt zodat we morgen met de metro naar het vliegveld kunnen. Wel zo makkelijk en snel, geen verkeer of opstoppingen. Morgen om 6 uur gaat de wekker, dan ontbijten we nog even lekker hier en gaan we weer richting 荷兰 HeLan. We hebben een dagvlucht dus lijkt het net of we niet echt 10 uur hoeven te reizen. Morgen dus nog uitgebreid tijd voor nog een allerlaatste blogje, eentje nog om het af te leren. En die jetlag maandag ach we zien het wel.

1. Ineke Claessen:
    12 mei 2018
    Heel goede vlucht terug toegewenst!!😘
  2. Jelle:
    12 mei 2018
    Goede reis. Thuis zijn zal ook zeker weer fijn zijn.
  3. Ma Bunschoten:
    12 mei 2018
    Een heel goede terug reis en een goede vlucht.
  4. Martine:
    13 mei 2018
    Dus vanaf morgen een echt kopje Chinese thee ;)
    Fijne reis! Zie je morgen x